Nieuwjaarsconcert Kleinkoor Incanto, Geervliet
Nieuwjaarsconcert Kleinkoor Incanto, Geervliet
Weinachtsoratorium, Haarlems Gemengd Koor
Vida Vocalis zingt: Petite messe solennelle, Rossini
Kamerkoor Vida Vocalis
zingt de Petite Messe Solennellevan Gioachino Rossini op 2 december 2023 om 20.00 uur in de St. Paulus’ Bekering kerk in Capelle aan den IJssel! Kom luisteren!
Kaarten ad € 20,– (incl. consumptie in de pauze)
via www.vidavocalis.nl/concertagenda
Geschiedenis
Vida Vocalis is in 2016 opgericht door dirigent en zanger Vincent Spoeltman. Al vanaf de start was het de ambitie om op hoog niveau muziek te maken. In recente jaren behaalde het koor veel succes met de kameropera Dido en Aeneas van Henry Purcell, het Requiem van Gabriel Fauré en het Requiem van Herbert Howells. Ook werden het Requiem van Howells en de vier psalmen van Grieg uitgevoerd. Verder staan o.a. werken van Byrd, Elgar, Debussy, Poulenc, Holst, Saint-Saens en Stanford op het repertoire.
Projectkoor
Vida Vocalis is een Projectkoor en geeft twee keer per jaar een concert. Afhankelijk van het programma wordt de vaste kern van zangers uitgebreid met projectzangers die goed matchen met het koor en het repertoire. De noten worden thuis ingestudeerd door de deelnemers.
Repetities
Tijdens de repetities is er aandacht voor stemvorming, koorklank en interpretatie van de muziek. Het koor repeteert in Capelle aan den IJssel.
Een fijne sfeer is ook belangrijk, tijdens maar ook buiten de repetities om. Een etentje of uitstapje staan zo nu en dan op het programma.


Projectleden gevraagd. Zing mee met Marco Bakker!
Zing mee in het projectkoor tijdens het Marktconcert van 13 december.
Uw zangcoach is Marco Bakker.
Marco Bakker geeft op woensdagochtend 13 december, begeleid door een muzikaal ensemble en een zangkoor, een concert in kerstsferen.
U kunt deelnemen in het zangkoor!
Het koor repeteert vanaf 23 oktober elke maandag van 13.45 tot 15.00 uur, o.l.v. Willem Blonk. Marco Bakker komt op 13 november en 12 december helpen bij de voorbereiding.
Op maandag 13 november is dit een dubbele repetitie, van 11.00 tot 12.30 uur en van 13.30 tot 15.00 uur. Op dinsdag 12 december is er repetitie van 11.00 tot 12.30 uur en is de generale repetitie van 13.30 tot 15.00 uur.
De leden van het Oecumenisch Seniorenkoor Open Hof zijn al onderdeel van het koor, daarnaast is er nog plek voor 50 projectleden.
Deelname kost € 20,–.
U kunt zich opgeven bij de Stichting Open Hof Muziek of direct bij Willem Blonk.
Bij secretaris Nico Hof: nhof@chello.nl
Tel.: 010 4551452
of bij Willem Blonk: willem.blonk@planet.nl
Tel.: 010 2205697 / 06 28068303
Projectzangers gevraagd. Een mens uit één stuk
Iedereen kan meedoen aan de uitvoering van Een mens uit één stuk!
Er zit een flink aandeel voor een spreekkoor, ondersteund door slagwerk, bas en piano.
Het is een soort musical waarin het gaat over keuzes maken in het leven.
Het spreekkoor laat zich vanaf het balkon horen met reclame en andere teksten, ondersteund door slagwerk. Er wordt een uitweg gevonden in de chaos.
Er zijn 3 oefen zaterdagen: 4, 11 en 18 november 2023, tijden in overleg.
De generale repetitie is op 19 november in de middag voorafgaand aan het concert.
Er zijn geen kosten aan verbonden.
U kunt zich opgeven bij de Stichting Open Hof Muziek of direct bij Willem Blonk.
Bij secretaris Nico Hof: nhof@chello.nl
Tel.: 010 4551452
of bij Willem Blonk: willem.blonk@planet.nl
Tel.: 010 2205697 / 06 28068303
Projectkoorleden gevraagd
Davy Pieters is op zoek naar koorleden voor haar nieuwe voorstelling HEAT. Repetitie periode februari – maart ’24, kleine NL tournee april ‘2024
HEAT wordt een beeldende en muzikale voorstelling over de opwarming van onze planeet; die hitte als onvermijdelijke aanwezigheid. Over de vraag hoe te breken met ons gedrag en erfenissen uit het verleden. Een voorstelling waarvoor Davy, gezien het cruciale moment waarop we ons in de klimaatcrisis bevinden, een enorme urgentie voelt om te maken.
Davy is op zoek naar Koorleden die affiniteit hebben met theater en het aandurven om naast zang ook mee te bewegen. Het zal geen statisch koor worden maar een groep die zich verplaatst over het toneel.
Davy Pieters is regisseur en studeerde aan de Toneelacademie van Maastricht. Haar voorstellingen worden gekenmerkt door een sterke beeldende, fysieke en filmische stijl. Ze gebruikt de elementen van het theater als een microscoop. Van performer, scenografie tot soundscape. En daarmee zoomt ze in op de drijfveren, angsten en ambities van de menselijke soort. Eerdere voorstellingen waren o.a. How did I die, What we leave behind, How to build a Universe (winnaar VSCD mime prijs), Do Not Look Back with regret (nominatie VSCD mime prijs) en CRISPR. Zij speelden in binnen-en buitenland.
Davy Pieters is verbonden aan Theater Rotterdam waar ze werkt aan een vierluik over het opgroeien van de mens in een toekomstige wereld. In beeldende en fysieke voorstellingen verbeeldt zij, aan de hand van een actuele onderwerpen, steeds een ander lot van de mensheid. HEAT is het derde deel.
Repetities 29 januari – 22 maart 2024 in Theater Rotterdam 1x per week op de dinsdagavond van 19.00 tot 22.00
Kleine NL tour: 23 maart – 26 april 2024
Geïnteresseerd of wil je meer informatie? Stuur mij een email: lique.vangerven@theaterrotterdam.nl
Trier Opera highlights

Cantiamo Zoetermeer: Viktoria und ihr Husar
Op 13 en 14 april 2024 brengt Cantiamo
“Viktoria und ihr Husar”
van Paul Abraham in het Stadstheater in Zoetermeer.
Voor meer informatie:
Mozart – Der Schauspieldirektor
Mozart kon volop putten uit zijn eigen ervaringen en dat geldt ook voor regisseur, operazanger en auteur Christopher Gillett. Hij schreef een nieuwe toneeltekst en regisseert Der Schauspieldirektor, met in zijn achterhoofd een schat aan hilarische ervaringen. “Opera stuitert heen en weer tussen belachelijk en subliem. In dit stuk wil ik de draak steken met het belachelijke.”
Enrico Delamboye dirigeert Philharmonie Zuidnederland en een cast vol jong talent. De voorstelling wordt in het Duits gezongen met Nederlandse boventiteling.
Opera Zuid
Rossini – De Barbier van Seviglia
De beroemde aria van de ‘Barbier van Sevilla’ – Figaro – is misschien wel de bekendste opera-aria die er is. Op 24-jarige leeftijd schreef Rossini de komische opera ‘Il Barbiere di Siviglia’. De Barbier is een verhaal vol halve garen en dwaze wendingen. Waar Verdi of Mozart in hun komische opera’s ook altijd een donkere schaduwzijde laten zien, soms zelfs tegen het tragische aan, brengt Rossini de komische opera terug tot haar essentie. De pure vorm die zo ontstaat, laat de humor schaamteloos de boventoon voeren. Maar Rossini was dan ook in eerste plaats een entertainer, een theaterman in hart en nieren en geen filosoof. De muziek van de Barbier van Sevilla danst en prikkelt en heeft nog niets aan kracht verloren. Met maar een heel klein beetje verbeelding kun je Rossini op de achtergrond horen grinniken, soms zelfs uitbundig lachen. Als muziek na meer dan 200 jaar nog steeds wereldwijd mensen kan boeien en vermaken, dan is dat al een bijzondere kwaliteit op zich.