Studenten

Studenten hebben een streepje voor bij het Rotterdams Operakoor!

Studenten en het Rotterdams Operakoor

Kom je studeren in of rond Rotterdam en heb je zin om in je vrije tijd muziek te maken en je te verdiepen in de wereld die ‘opera’ heet? Het Rotterdams Operakoor biedt je de ideale gelegenheid om te duiken in de composities van o.a. Verdi en Bellini.
Het koor bereidt zich tijdens de repetities voor op concerten en evenementen. Jaarlijks concerteert het koor met orkest en solisten in de grote zaal van de Doelen.

Heb je interesse om te komen zingen?

Je bent op donderdagavond van harte welkom om kennis te maken met het koor.

Het koor kent acht stemgroepen: 1e en 2e sopranen, 1e en 2e alten, 1e en 2e tenoren, baritons en 2e bassen.

Voorwaarden voor het lidmaatschap:
– minimaal 18 jaar oud; (je mag drie maanden voor je 18e al langskomen)
– een stemtest met goed gevolg afleggen bij de dirigent.
Noten lezen is geen vereiste maar het helpt natuurlijk wel.

Contributie

Studenten krijgen 50% korting op de contributie op vertoon van een geldige studentenkaart. Dit speciale tarief blijft geldig tot 6 maanden na beëindiging van je studie. De contributie wordt per automatische incasso betaald.

Koorkleding

Het koor is uniform gekleed bij optredens.
Dames: De damesjasjes zijn in bruikleen en worden aangemeten.
Verder dien je een zwarte broek of lange rok zelf aan te schaffen.

Heren dragen een smoking met wit hemd. (zelf aanschaffen) Strik, pochet en manchetknopen worden door het koor in bruikleen beschikbaar gesteld.

Bladmuziek

De bladmuziek wordt digitaal (via onze website) ter beschikking gesteld aan de koorleden. In het geval van een groot werk, bijvoorbeeld een hele opera wordt soms gezamenlijk een partituur aangeschaft.
Elk koorlid is zelf verantwoordelijk voor de bladmuziek. Deze mag geprint zijn of gedigitaliseerd. (bijvoorbeeld op een iPad).

Is opera zingen moeilijk?

Iedereen die graag zingt is welkom om het eens te proberen. Onderga die ervaring om met zovelen muziek te maken.
Om lid te kunnen worden moet je wel een stemtest ondergaan. Ook de leden ondergaan elke twee jaar weer een stemtest. Hier wordt je ook ingedeeld bij de voor jou juiste stemsoort.

Hulpmiddelen

Je krijgt toegang tot het ledengedeelte van de website. Daar vind je instructiefilmpjes, oefenbestanden en andere hulpmiddelen om die prachtige operastukken in te studeren.
De meeste opera’s die we zingen zijn in het Italiaans, soms zingen wij ook in het Duits, Frans of een andere taal. Je hoeft deze talen niet te kunnen spreken om mee te kunnen zingen. Uitspraak van de stukken wordt doorgaans op de repetities doorgenomen.

Waar?

De repetitieruimte van het Rotterdams Operakoor is:

Open Hof
Hesseplaats 441
3069 EA Rotterdam (Ommoord)