Start van het koor

21 October 1923

Start van het koor.

De geschiedenis van het Rotterdams Operakoor begint in 1923 met de oprichting van een Coöperatie bestaande uit een groep zangers van het koor ‘Excelsior’, onder leiding van Bernard Diamant, door de heren J.W. Kooijmans en C. de Jong. Zij vormen het eerste bestuur, respectievelijk als voorzitter en secretaris. De groep zangers en zangeressen die in 1923 beginnen bestaat uit ongeveer 25 personen.

Er wordt gerepeteerd in een café aan de Coolsestraat te Rotterdam onder leiding van Chris van Dam, zelf een zanger, met aan de piano W. Quispel. Chris van Dam geeft het koor de naam Nederlands Opera Ensemble. Bekende namen beginnen te schitteren, de namen van mevrouw Poolman-Meisner, Henk Noort, Gerard Holthaus, welke zijn carrière bij Chris van Dam begon.

Op de foto het standbeeld van Bernard Diamant.
Dit standbeeld is tegenwoordig opgeslagen in het Verweesde museum voor beeldende kunst onder het Kleinpolderplein.