Kom eens een kijkje nemen op een repetitieavond!

Nieuwe leden zijn altijd welkom en studenten hebben een streepje voor bij het Rotterdams Operakoor.

Passie voor zingen.

Samen zingen is samen muziek maken, bekende en onbekende opera’s ontdekken en hiermee jouw stem laten horen. Met elkaar naar een concert toewerken. Samen zingen werkt niet alleen ontspannend, maar is ook een leuke manier om nieuwe contacten op te doen.

Heb je interesse om te komen zingen?

Kom langs op een van onze repetities op donderdagavond en maak kennis met het koor. Het koor kent acht stemgroepen: 1e en 2e sopranen, 1e en 2e alten, 1e en 2e tenoren, baritons en 2e bassen. Lijkt het je wat om ook mee te zingen, dan word je ingedeeld bij een stemgroep. Je komt naast een ervaren koorlid, die je zal begeleiden tijdens de repetities.
Voorwaarden voor toelating als lid:
– minimaal 18 jaar oud;
– een stemtest met goed gevolg afleggen bij de dirigent.
Noten lezen is geen vereiste maar het helpt natuurlijk wel.

Wanneer?

Er wordt elke donderdagavond vanaf 19.45 uur gerepeteerd.
(behalve op feestdagen en tijdens de zomervakantie)
Mocht je zin hebben om eens langs te komen, dan ben je altijd van harte welkom.

Is opera zingen moeilijk?

Zingen bij het Rotterdams Operakoor is niet moeilijker dan bij andere (klassieke) koren.
Ervaring met zingen in een koor is geen vereiste!
Maar mocht je nog nooit gezongen hebben of wil je liever in groepsverband opstarten, dan is onze minicursus opera zingen misschien wel een idee.

Hulpmiddelen

De leden van het koor hebben toegang tot een ledengedeelte met instructiefilmpjes, oefenbestanden en andere hulpmiddelen om die prachtige operastukken in te studeren.
De meeste opera’s die we zingen zijn in het Italiaans, soms ook Duits, Frans of een andere taal. Je hoeft echter niet perse Italiaans te spreken om mee te kunnen zingen. Uitspraak van de stukken wordt doorgaans op de repetities doorgenomen.

Waar?

De repetitieruimte van het Rotterdams Operakoor is:

Open Hof
Hesseplaats 441
3069 EA Rotterdam (Ommoord)

Contributie

De contributie wordt per automatische incasso betaald. Studenten hebben 50% korting op de maandelijkse contributie.
Rotterdampas-houders mogen op vertoon van de pas een maand lang gratis meedoen.

Huidige contributie: €27 per maand
Per 1-7-2024 €30 per maand

Koorkleding

Het koor is uniform gekleed bij optredens. De koorkleding wordt gedeeltelijk zelf en gedeeltelijk via het koor aangeschaft.

Dames dragen een jasje/gilet, aan te schaffen via het koor. Kosten: €85. Verder een zwarte broek of lange rok, zelf aan te schaffen

Heren dragen een smoking met wit hemd. (zelf aanschaffen) Strik, pochet en manchetknopen kosten €25, aan te schaffen via het koor.

Bladmuziek

De bladmuziek wordt digitaal (via onze website) ter beschikking gesteld aan de koorleden. In het geval van een groot werk, bijvoorbeeld een hele opera wordt soms gezamenlijk een partituur aangeschaft.
Elk koorlid is zelf verantwoordelijk voor de bladmuziek. Dit mag geprint zijn of digitaal (bijvoorbeeld op een iPad).

Heeft u nog vragen, wilt u een kijkje nemen of lid worden, vul dan op onderstaand formulier in.