Verdi: I Lombardi

5 January 2019

Het Rotterdams Operakoor bracht in een concertante uitvoering de opera ‘I Lombardi’ van Giuseppe Verdi in de grote zaal van de Doelen in Rotterdam.

De opera ‘I Lombardi alla prima crociata’ (De Lombarden op de eerste kruistocht) is een opera in vier bedrijven en is de opera die Verdi schreef na Nabucco. De premiere vond plaats in 1843. Deze eerste opvoering in de Scala van Milaan was een enorm succes. In een herziene verzie werd de opera in Parijs onder de naam ‘Jérusalem’ in 1847 opgevoerd. Het verhaal speelt zich af in de 11e eeuw.

Het koor speelt in deze belcanto-opera naast de solisten een hoofdrol en verbeeldt monniken, paleiswachters, kruisvaarders, pelgrims, nonnen, haremdames en soldaten. Daarmee komt in deze opera het koor veelvuldig aan het woord met een veelvoud aan prachtige koorstukken. Dit was Verdi en het Rotterdams Operakoor op zijn mooist!

Rolverdeling en medewerkenden waren:

Giselda: Francis van Broekhuizen – sopraan
Oronte: Reza Ranjazmay – tenor